Szkoła podstawowa
W szkole podstawowej kształcimy uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują podstawę programową zgodnie z Rozporządzeniem MEN, której treści są wspólne dla wszystkich typów szkół.
Dostosowanie kształcenia polega na:- opracowywaniu przez nauczycieli autorskich programów nauczania lub modyfikacji istniejących na rynku wydawniczym pod kątem potrzeb i możliwości uczniów
- opracowywaniu dla każdego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego, w którym uwzględnia się zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz specyficzne potrzeby konkretnego dziecka
- indywidualizacji procesu nauczania poprzez dobór metod i form pracy optymalnych dla ucznia, wydłużenie czasu pracy, dobór zadań do wykonania o różnym stopniu trudności
- organizacji nauczania w klasach liczących 8 – 10 uczniów, dzięki czemu nauczyciel dobrze zna każdego ucznia, jego mocne i słabe strony, może zatem ukierunkowywać naukę na indywidualne potrzeby ucznia oraz poświęcić mu więcej czasu i uwagi.
- zwiększonej liczbie godzin przeznaczonych na zajęcia rewalidacyjne (co wynika z Rozporządzenia MEN o ramowych planach nauczania), dzięki czemu uczniowie mają zwiększone szanse na wyrównywanie braków związanych np. z wadami wymowy, wadami postawy, zaburzeniami w zakresie percepcji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
I ETAP EDUKACYJNY (KLASY I – III)
Staramy się naszym najmłodszym podopiecznym stworzyć optymalne warunki rozwoju. Zapewniamy przyjazną atmosferę i poczucie bezpieczeństwa, tak by nauka na I etapie edukacyjnym była przyjemnością oraz okazją do osiągania sukcesów.
Pracę uczniom ułatwiamy poprzez:
- wprowadzenie zeszytów A4 w szerokie linie – do ćwiczeń w pisaniu w powiększonej liniaturze
- w miarę potrzeb stosowanie nakładek na ołówek ułatwiających poprawne trzymanie
- stosowanie metod opartych na zabawie i ruchu
- wspieranie nauki czytania metodą J. Cieszyńskej (opartej głównie na sylabie)
- dostosowanie tekstów do możliwości percepcyjnych dzieci (długość tekstu, wielkość czcionki itp.)
- przygotowywanie indywidualnych kart pracy
II ETAP EDUKACYJNY (KLASY IV – VI)
Edukacja w klasach IV - VI odbywa się z podziałem na przedmioty zgodnie z Rozporządzeniem MEN. Zajęcia prowadzone są w pracowniach, m.in.:
matematycznej, informatycznej, językowej, przyrodniczej, z wykorzystaniem metod
i pomocy dydaktycznych dostosowanych do potrzeb uczniów. Uczeń kończący szkołę podstawową przystępuje do
Sprawdzianu Szóstoklasisty, którego celem jest sprawdzenie stopnia opanowania
umiejętności pisania, tworzenia własnego tekstu, czytania ze zrozumieniem,
liczenia, rozumowania zjawisk zachodzących w przyrodzie. Arkusz egzaminacyjny
opracowany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną jest dostosowany do możliwości psycho – fizycznych ucznia.
ZESPOŁY EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNE
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym kształcą się w Zespołach Edukacyjno – Terapeutycznych, realizując
odrębną podstawę programową. Nauka na I etapie edukacyjnym odbywa się w formie kształcenia zintegrowanego
metodą ośrodków pracy, zaś na II etapie obowiązuje podział na przedmioty:
funkcjonowanie w środowisku, muzyka, plastyka, technika, wychowanie fizyczne.
Kształcenie odbywa się w klasach liczących 4 – 6 uczniów. Uczniowie pod okiem specjalistów nabywają umiejętności pozwalających im na
sprawne funkcjonowanie w środowisku, rozwijanie procesów poznawczych,
kompetencji społecznych czy samoobsługi.
- wprowadzanie alternatywnych metod komunikacji, np.: piktogramy, język migowy
- odpowiednio dobrane metody pracy; nauka czytania metodą G. Domana, elementy Kinezjologii Edukacyjnej, Ruchu Rozwijającego V. Sherborne, Integracji Sensorycznej
- liczne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- opiekę specjalistów: logopedy, psychologa, pedagoga
- udział w zajęciach dodatkowych; ceramika, decoupage, itp
Szkoła gimnazjalna
W gimnazjum kształcimy uczniów posiadających orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim lub umiarkowanym i znacznym wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. Dla każdego z uczniów opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny uwzględniający zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz specyficzne potrzeby psycho - fizyczne. Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują podstawę programową zgodnie z Rozporządzeniem MEN, której treści są wspólne dla wszystkich typów gimnazjów. Program nauczania każdego przedmiotu zgodny jest z podstawą programową i wpisany w Szkolny zestaw programów nauczania, a podręczniki w Szkolny zestaw podręczników. Nauka odbywa się z podziałem na przedmioty, a celem kształcenia jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej, niezbędne do przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego oraz umożliwiające kontynuowanie edukacji w szkole zawodowej.
Realizacja kształcenia specjalnego polega na indywidualizacji procesu nauczania poprzez:- dobór metod i form pracy optymalnych dla ucznia
- wydłużenie czasu pracy
- naukę w klasach liczących 8 – 10 uczniów
- liczne zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
- zajęcia w pracowniach, m.in.: matematycznej, informatycznej, językowej, przyrodniczej
- stałe wsparcie psychologa, logopedy, socjoterapeuty
- organizację egzaminu gimnazjalnego dostosowanego do możliwości ucznia doradztwo zawodowe wspierające rozwój kariery zawodowej uczniów
- doradztwo zawodowe wspierające rozwój kariery zawodowej uczniów
Proces kształcenia w gimnazjum wspieramy poprzez angażowanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych, rejonowych, a także wojewódzkich, gdzie odnoszą znaczące sukcesy. Dbamy także o rozwój kulturalny – wychodzimy do kina, organizujemy wyjazdy do teatru, wycieczki, uczestniczymy w różnego typu imprezach organizowanych w mieście. Dzięki temu nasi podopieczni w pełni integrują się ze środowiskiem lokalnym. Uczeń kończący gimnazjum przystępuje do egzaminów z zakresu: przedmiotów humanistycznych (język polski oraz historia i wiedza o społeczeństwie), matematyczno – przyrodniczych (matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia) oraz z języka angielskiego. Ukończenie gimnazjum i przystąpienie do egzaminów gimnazjalnych warunkuje dalszą edukację w wybranym przez ucznia zawodzie.
ZESPOŁY EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNE
Uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym kształcą się w Zespołach Edukacyjno – Terapeutycznych. Pod okiem specjalistów doskonalą umiejętności sprawnego funkcjonowania w środowisku. Na tym etapie zwracamy uwagę na wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne w codziennym życiu: samoobsługa, sprawna komunikacja, samodzielne poruszanie się w najbliższym otoczeniu, nabywanie nowych kompetencji społecznych. Pracujemy metodą ośrodków pracy, wykorzystujemy także wiele innych, alternatywnych metod, np. czytanie metodą Domanna, metodę ruchu rozwijającego, kinezjologii edukacyjnej Dennisona, integracji sensorycznej, elementy języka migowego. Organizujemy wiele wyjść i wycieczek tematycznych, zachęcamy do udziału w konkursach, co stwarza możliwość integracji ze środowiskiem lokalnym.
Dzięki projektom edukacyjnym oraz wprowadzanym innowacjom pedagogicznym nasi wychowankowie mogą uczyć się obsługi komputera, poznawać podstawowe zwroty i słówka z języka angielskiego.
- naukę w klasach liczących 4 – 6 uczniów
- ścisłą współpracę wszystkich specjalistów realizujących indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
- zajęcia dodatkowe uwarunkowane zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów
- systematyczną diagnozę pedagogiczną
- liczne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- opiekę logopedy, psychologa, pedagoga
Etap gimnazjalny to stopniowe przygotowywanie się do wyboru rodzaju zajęć realizowanych na kolejnym szczeblu edukacyjnym. Pod koniec etapu edukacyjnego, w porozumieniu z zespołem specjalistów oraz rodzicami, wychowawca pomaga dokonać wyboru profilu i rodzaju zajęć, realizowanych w klasie przysposobienia do pracy, gdzie wychowankowie mogą kontynuować swoją edukację.
Szkoła zawodowa
W szkole zawodowej kształcimy uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Oferowane przez nas kierunki kształcenia to:- cukiernik
- piekarz
- pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
- naukę w zespołach klasowych liczących kilku uczniów
- doświadczoną i odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną
- opiekę pedagoga, psychologa, logopedy oraz opiekę medyczną (pielęgniarka)
- profesjonalną pracownię technologii gastronomicznej
- pomoc w znalezieniu miejsca praktyki w wybranym zawodzie
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe (pisemny i praktyczny) odbywa się w ośrodku egzaminacyjnym wskazanym przez Izbę Rzemieślniczą lub przez OKE w Jaworznie. Wymagania egzaminacyjne są jednakowe dla wszystkich typów szkół, dlatego uczniowie realizują podstawę programową kształcenia zawodowego tę samą, która obowiązuje we wszystkich szkołach zawodowych kształcących w danym zawodzie.
Dzięki indywidualizacji procesu nauczania, naszym uczniom łatwiej jest przyswoić treści podstawy, ponieważ dostosowujemy formy i metody pracy do indywidualnych możliwości psycho – fizycznych uczniów. Możemy też poświęcić im więcej uwagi w trakcie lekcji, a także podczas zajęć rewalidacyjnych. Również pracodawcy, u których odbywają się praktyki zawodowe, biorą pod uwagę zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w zakresie specyficznych potrzeb uczniów. Często kształcenie praktyczne ma miejsce w zakładach pracy chronionej, co dodatkowo zwiększa szansę na zatrudnienie uczniów po ukończeniu szkoły zawodowej.
CHARAKTERYSTYKA KIERUNKÓW ZAWODOWYCH
Cukiernik/Piekarz
Kształcenie w tych zawodach pozwala na zdobycie umiejętności sporządzania podstawowych wyrobów piekarniczych i cukierniczych oraz dekorowania i porcjowania produktów. Praktyki zawodowe odbywają się w cukierniach i piekarniach na terenie miasta. Ukończenie szkoły i pozytywny wynik egzaminu końcowego: teoretycznego i praktycznego gwarantuje uzyskanie dyplomu cukiernika/piekarza i umożliwia podjęcie pracy w tym zawodzie.
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
Jest to
jedyny kierunek kształcenia, który łącznie z egzaminem, jest w pełni dostosowany
do możliwości osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Zdobycie tego
zawodu daje szerokie możliwości na rynku usług hotelarsko – turystycznych. Nauka
teoretyczna obejmuje zagadnienia z zakresu podstawowych pojęć i zadań
hotelarstwa. W czasie praktyk odbywających się w hotelach na terenie miasta
uczniowie opanowują umiejętności związane z obsługą gości hotelowych,
codziennymi czynnościami porządkowymi, usługami gastronomicznymi i obsługą
sprzętu. Poznają też zasady świadczenia usług hotelarskich. Absolwenci tego
kierunku mogą być zatrudnieni w różnego typu obiektach noclegowych i
gastronomicznych na stanowiskach: pokojowa, pracownik pralni, pomoc kuchenna.
Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
Zawód
ten, zgodnie z nowym Rozporządzeniem MEN w sprawie klasyfikacji zawodów, łączy
trzy rodzaje kwalifikacji zawodowych: dotychczasowe kwalifikacje dla zawodu
malarz – tapeciarz (wykonywanie robót malarsko – tapeciarskich) i posadzkarz
(wykonywanie robót posadzkarsko – okładzinowych) oraz montaż systemu suchej
zabudowy.Uczniowie kształcący się w tym zawodzie po ukończeniu szkoły i zdaniu egzaminów
potwierdzających te trzy kwalifikacje zdobędą tytuł montera zabudowy i robót
wykończeniowych w budownictwie. W trakcie trwania nauki będą mogli poznać
techniki prac malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich oraz nauczą się
wykonywać zabudowę z płyt kartonowo – gipsowych. Praktyczna nauka zawodu odbywa
się w firmach budowlanych, gdzie pod okiem fachowców uczniowie zgłębiają tajniki
rzemiosła.
Przysposobienie do pracy
Oferta szkoły obejmuje także kształcenie zawodowe dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do możliwie najpełniejszej integracji społecznej wiąże się ściśle również z przysposobieniem do wykonywania zawodu. Praca zawodowa osób upośledzonych umysłowo oprócz ekonomicznego, ma także duże znaczenie rehabilitacyjne, ponieważ stanowi źródło satysfakcji i motywacji do dalszego rozwoju. Ponadto osoby upośledzone umysłowo, dzięki możliwości podjęcia pracy zawodowej stają się w pełni przygotowane do życia społecznego.
Nauczyciele naszej szkoły opracowali programy autorskie, które składają się z dwóch części:- Funkcjonowanie w środowisku – mające na celu kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności.
- Przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, wykonywanie różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności w zawodzie, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
I. Rękodzieło artystyczne - treści nauczania są odpowiedzią na zainteresowania i umiejętności naszych uczniów i obejmują kształcenie umiejętności wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich, co pozwoli uczniom w przyszłości:
- stworzyć możliwość zarobkowania poprzez sprzedaż wykonanych prac (znajomym lub w punktach handlowych)
- poczynić oszczędności w budżecie domowym, wykonując kartki okolicznościowe, drobne upominki, elementy dekoracyjne
- zorganizować czas wolny
Podczas zajęć uczniowie poznają podstawowe wiadomości z zakresu BHP, nazywają surowce wykorzystywane w rękodzielnictwie oraz narzędzia i przybory potrzebne do pracy. Dobór technik pracy zależny jest od indywidualnych możliwości ucznia, jego uzdolnień i zainteresowań. Brane jest też pod uwagę zapotrzebowania rynków zbytu, gdyż prace uczniów są sprzedawane. Często realizujemy konkretne zamówienia i dzięki temu mamy fundusze na wyposażenie naszej pracowni. Przygotowujemy wystawki naszych prac, organizujemy mini kiermasze, a także bierzemy udział w różnego rodzaju konkursach.
Specjalizujemy się w takich dziedzinach rękodzielnictwa artystycznego jak:- stroiki okolicznościowe
- kartki okolicznościowe
- decoupage – technika serwetkowa
- biżuteria sztuczna
- filcowanie na mokro i na sucho
Prowadzimy zajęcia otwarte integrujące naszych uczniów z uczniami ze szkół masowych: np. wspólne zajęcia artystyczne. Często wyjeżdżamy na wycieczki, chodzimy do kina do teatru. Wycieczki i rozrywki kulturalne w większości finansujemy ze sprzedaży naszych wyrobów, dzięki czemu uczniowie mają poczucie wartości swojej pracy, a jednocześnie nie obciążają budżetu domowego rodziców.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszej galerii.

- sprzątanie
- pranie
- prasowanie
- przygotowanie posiłków
- dbanie o tereny zielone w pobliżu domu
Podczas zajęć uczniowie uczą się, jak prowadzić i dbać o gospodarstwo domowe. Celem kształcenia w tym zawodzie jest przygotowanie uczniów do aktywnego i pełnego oraz w miarę możliwości, samodzielnego udziału w pracach domowych. Uczniowie pod okiem nauczyciela gotują, prasują, piorą, sprzątają. Uczą się także obsługi sprzętu AGD niezbędnego podczas prac domowych. W zależności od warunków pogodowych wykonują również prace ogrodnicze na terenie obiektu szkolnego. Nawet jeśli po ukończeniu szkoły nie osiągną pełnej samodzielności, będą z pewnością bardzo pomocni w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
Uczniowie praktyczną naukę zawodu odbywają w specjalistycznych pracowniach: rękodzieła artystycznego, gastronomicznej, ceramicznej, w pracowni świec oraz ogrodzie szkolnym. Czas trwania nauki przewidziany jest na 3 lata z możliwością wydłużenia etapu edukacyjnego. Szkoła skupia uczniów, których wiek i umiejętności rozwojowe pozwalają na podejmowanie zadań związanych z dorosłym życiem. Praca ma stanowić dla nich rzeczywistą wartość. Uczniowie w toku nauczania nabywają wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin. Różnorodność treści jest odpowiedzią na zainteresowania i umiejętności naszych uczniów.